Soalan:
Apakah pandangan Pehin mengenai penyediaan sate yang mana
kebanyakan para peniaga tidak mencuci dengan sempurma daging atau ayam
(kononnya untuk mengekalkan keenakan sate tersebut) setelah itu dipanggang
(dibakar) sebelum dihidangkan atau dijual dan bagaimanakah cara membersihkan
daging ayam dan sebagainya sebelum dimasak mengikut kehendak syara'?
Jawapan:
Apabila binatang halal disembelih, kemudian segala najis
yang ada padanya, seperti tahi dibuang, lalu daging dan tulangnya dilapah dan
terus dimasak (sama ada dibakar, disup, direndang) tanpa terlebih dahulu
dijirus atau dibasuh dengan air, sedangkan kesan-kesan darah masih terdapat
pada tulang dan dagingnya dan ketika dimasak masih mengeluarkan buih berwarna
kuning darah, maka daging atau tulang itu adalah halal dimakan kerana baki
darah yang tinggal pada daging atau tulangnya itu adalah dimaafkan.
Pengarang Fath AI-' Allam berkat:
وعن الدم الباقى على
اللحم حتى لوطبخ وصار
الماء متغيرا به لا
يضر على المعتمد
Ertinya: "Berhubung dengan darah yang masih berbaki
(tinggal) pada daging, sehinggakan jika dimasak air (memasaknya) berubah
disebabkan darah itu, tidaklah ianya memudaratkan (tidak mengapa) mengikut
pendapat yang muktamad. " (Fath AI-'Allam 1/513)
Pengarang Nihayah AI-Zain fi Irsyad AI-Mubtadi'in, syarah
kepada kitab Qurrah AI-'Ain bi Muhimmat AI-Din berkata:
وأما الدم الباقى على
اللحم وعظامه وعروقه من
المذكاة فنجس معفو عنه
وذلك إذا لم يختلط
بشىء كما لو ذبحت
شاة وقطع لحمها فبقى
عليه أثر من الدم
وإن تلون المرق بلونه،
بخلاف ما لو اختلط
بغيره كالماء كما يفعل
فى البقر الذى تذبح
فى المحل المعد لذبحها
من صب الماء عليها
لإزالة الدم عنها فإن
الباقى من الدم على
اللحم بعد صب المآء
عليه لا يعفى عنه
وإن قل لإختلاطه بأجنبى،
ولو شك فى الإختلاط
وعدمه لم يضر لأن
الأصل الطهارة.
Ertinya: "Adapun darah binatang yang disembelih
(mengikut syara ') yang masih tinggal pada daging dan tulangnya, serta yang
keluar sebagai buih (ketika dimasak), adalah najis yang dimaafkan, iaitu
apabila darah itu belurn bercampur dengan sesuatu yang lain, misalnya jika
seekor kambing disembelih, kemudian dipotong-potong dagingnya tetapi
kesan-kesan darah masih terdapat padanya, dan jika sekalipun supnya (ketika
dimasak) berbuih berwarna darah.
Tetapi sekiranya darah berkenaan sudah bercampur dengan
sesuatu yang lain, seperti air, sebagaimana yang dilakukan kepada sapi yang
disembelih di tempat sembelihan khas, dengan menuangkan air kepadanya bagi
tujuan menghilangkan darahnya, maka bald darah yang ada pada daging itu selepas
menyimbahkan air itu ke atasnya tidak dimaafkan walaupun darah itu sedikit
kerana ia sudah bercampur dengan sesuatu yang lain.
Jika timbul keraguan adakah darah daging itu sudah pernah
bercampur dengan sesuatu yang lain atau belum, maka keraguan itu tidak memberi
kesan (yakni darah yang masih terdapat pada daging itu adalah dimaafkan kerana
asal daging itu adalah halal. "(Nihayah AI-Zain h. 40).
وعن عائشة رضى الله
عنها قالت: كنا نأكل
اللحم والدم خطوط على
القدر.
Maksudnya: "Daripada 'Aisyah Radhiallahu 'anha,
katanya: "Adalah kami memakan daging, sedangkan darah (daging itu
meninggalkan kesan) garis-garis pada periuk." (Fiqh Al-Sunnah 1/25).
Diriwayatkan juga daripada 'Aisyah Radhiallahu 'anha dengan
lafaz lain yang antara lain menerangkan bahawa semasa memasak daging di dalam
periuk, buih kuning daripada darah daging itu naik ke permukaan periuk dan
setelah masak, Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam turut memakannya dan tidak
menegahnya daripada dimakan. (I'anah AI-Thalibin 1/83)
Mengikut keterangan di atas, walaupun daging atau tulang itu
tidak pemah dibasuh semenjak daripada disembelih sampai dilapah, sehinggalah
dimasak, adalah ianya halal. Jika ianya dibasuh sebelum dimasak, maka daging
atau tulang yang sudah bercampur dengan air itu hendaklah dipastikan bahawa
pada zahir yakni di sebelah luarnya itu tidak ada lagi darah walau sedikitpun.
Namun apabila melihat kepada amalan sebahagian
penjual-penjual daging di pasar pada masa ini, bahawa daging yang hendak dijual
itu kadang-kadang diletakkan terlebih dahulu di atas meja yang sedia ada darah
di situ, sarna ada darah binatang yang sama atau darah binatang yang lainnya.
Perbuatan ini menyebabkan darah itu akan terkena kepada
daging yang baru diletakkan itu. Yang demikian, darah yang baru melekat pada
daging itu telah menyebabkan daging berkenaan menjadi najis.
Oleh yang demikian daging yang seperti ini tidak boleh terns
dimasak tanpa dibersihkan terlebih dahulu.Jadi sekiranya daging (seperti sate)
itu tidak pemah dibasuh semenjak daripada awal sembelihan dan padanya hanya
tinggal bekas-bekas darahnya yang asal, bukan baru rnendatang, kemudian terus
ianya dibakar atau direbus maka ianya halal dimakan. Akan tetapi jika ianya
telah dibasuh bagi tujuan menanggalkan atau membuang kesan-kesan darah yang
masih ada padanya, atau darah lain yang bercampur, atau hendak menanggalkan
pasir-pasir yang melekat dan sebagainya sebelurn dimasak, maka hendaklah
dipastikan kesemua darah itu hilang supaya ia SUCl.
Pengarang Fath Al-'Allam berkata:إن لاقاة
ماء لغسله أشترط زوال
أو صافه
قبل وضعه فى القدر.
Ertinya: "Jika sekiranya darah berkenaan terkena air
bagi tujuan menyucikannya, maka disyaratkan hiang sifat-sifatnya sebelum
dimasukkan ke dalam periuk (untuk dimasak) "Sementara cara bagi
membersihkan daging atau ayam yang terkena najis ialah dengan mencurah,
menjirus atau menuangkan air yang suci ke atas daging atau daging ayam atau
benda-benda yang kena najis itu sehingga najis itu hilang.
Adapun membersihkannya dengan cara mencelupkan daging atau
daging ayam yang bernajis itu ke dalam air yang sedikit, seperti air dalam
besen atau dalam periuk, walau dengan beberapa kali celup, maka cara
mencelup-celup ini tidak memadai, hukumnya masih tidak suci juga.
Negara asal : Brunei darussalam
Negeri : Brunei
Badan yang mengisu fatwa : Jabatan Mufti Kerajaan, Jabatan
Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam
Penulis/Ulama : Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri
Setia Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned
Tarikh Diisu : 1998