Pendapat yang berkata dengan boleh membuka aurat kepada ipar itu adalah salah dan berlawanan dengan syariat Islam. Ulamak2 telah sepakat berkata bahawa ipar tidak termasuk mahram dan batal wuduk apabila bersentuh dengannya.
Apakah alasan bahawa bolehnya membuka aurat dihadapan abang atau adik ipar itu?
Wajiblah diketahui bahawa mahram itu hanya 3 golongan yaitu dengan sebab nasab, susuan dan mushoharoh.
Yang menjadi mahram dengan sebab nasab atau keturunan itu hanyalah 7 yaitu :
1. Ibu dan keatas
2. Anak cucu dan kebawah.
3. Adik beradik.
4. Emak saudara sebelah bapa.
5. Emak saudara sebelah ibu.
6. Anak saudara sebelah adik beradik lelaki.
7. Anak saudara sebelah adik beradik perempuan.
Manakala mahram dengan sebab susuan pula ada 7 seperti diatas kerana hadith Nabi saw yang bermaksud :
"Haram dengan sebab susuan itu apa yang haram dengan sebab nasab."
Dan yang menjadi mahram dengan sebab mushoharoh itu ialah anak menantu dan ibu mertua.
Dalam sebuah hadith Nabi saw ditanya tentang haruskah berduaan dengan ipar maka Nabi saw menjawab :
"Ipar itu adalah maut"
Artinya ipar bukan mahram yang bahaya berduaan dengannya
Sebaiknya jika anak angkat tersebut belum berusia 2 tahun, hendaklah dijadikannya mahram dengan jalan susuan. Jika bapa angkat masih bujang maka berikan saudaranya yang perempuan menyusukan anak tersebut sebanyak lima kali. Dengan itu anak angkat tersebut akan menjadi anak saudara susunya.
Bila telah menjadi mahram susuan maka haruslah ia tinggal bebas didalam rumah dan auratnya sama seperti aurat saudara kita sendiri.
Definisi mahram
Adalah amat penting bagi para wanita untuk mengetahui siapakah mahram mereka supaya mereka dapat menjaga aurat dari terlihat oleh orang yang tidak sepatutnya. Mahram ialah lelaki yang haram dikahwini oleh seseorang wanita buat selama-lamanya contohnya bapa kepada si perempuan. ‘Kemahraman’ seseorang itu boleh terjadi sebab nasab (keturunan), penyusuan atau al-mushoharah (disebabkan oleh perkahwinan).
Mahram dari sebab keturunan disebutkan oleh Allah Ta’ala dalam ayat 31 surah al-Nur. Mereka ialah :
1.Bapa; iaitu bapa dan ke atas (datuk, moyang dan seterusnya) kepada si perempuan, samada dari sebelah bapa atau ibunya.
2.Anak lelaki; iaitu anak kepada si perempuan. Termasuk di dalamnya ialah anak lelaki kepada anak (cucu) dan ke bawah, samada daripada anak lelaki atau perempuan.
3.Adik-beradik lelaki; samada daripada yang seibu dan sebapa, atau seibu sahaja atau sebapa sahaja.
4.Anak lelaki kepada adik-beradik lelaki dan ke bawah.
5.Anak lelaki kepada adik-beradik perempuan dan ke bawah.
6.Bapa saudara dari sebelah ibu dan bapa; mereka adalah mahram yang disebabkan keturunan walaupun tidak disebutkan dalam ayat 31 surah al-Nur. Ini kerana mereka menduduki tempat ibubapa. Bapa saudara turut dipanggil bapa; ini direkodkan dalam al-Quran dalam surah al-Baqarah ayat 133, apabila anak-anak Nabi Yaakob ‘alayhis-salam berkata : ‘Kami (akan) menyembah Tuhanmu dan Tuhan bapa-bapamu (iaitu) Ibrahim, Isma’il dan Ishaq..’. Nabi Isma’il ‘alayhis-salam adalah bapa saudara kepada anak-anak Nabi Yaakob ‘alayhis-salam.
Manakala mahram yang disebabkan oleh penyusuan pula disebut dalam suatu hadis dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha beliau berkata : Selepas turunnya ayat hijab, Aflah, saudara kepada Abu Qu’ais, meminta izin daripadaku untuk masuk, aku berkata : Aku tidak akan benarkan sehinggalah aku minta izin daripada Rasulullah shallallahu ‘alayhi wa sallam, ini kerana bukan Abu Qu’ais yang menyusukan aku tetapi isterinya yang telah menyusukan aku. Kemudian Nabi shallallahu ‘alayhi wa sallam masuk kepadaku, lalu aku berkata kepada Baginda : Aflah, saudara Abu Qu’ais meminta izin kepadaku tetapi aku tidak benarkan sehinggalah aku meminta izin darimu. Lalu berkata Nabi shallallahu ‘alayhi wa sallam : ‘Apa yang menghalang engkau untuk membenarkan bapa saudaramu masuk kepadamu?’ Aku berkata : Wahai Rasulullah, sesungguhnya bukan lelaki itu yang menyusukan aku tetapi isteri Abu Qu’ais yang menyusukan aku. Baginda shallallahu ‘alayhi wa sallam berkata : ‘Izinkanlah dia, sesungguhnya dia adalah bapa saudaramu’. Berkata ‘Urwah : Oleh itu, ‘Aisyah mengatakan apa yang haram disebabkan keturunan itu adalah haram juga disebabkan penyusuan[15].
Dan mahram yang disebabkan oleh mushoharah bermaksud mahram yang disebabkan oleh perkahwinan. Contohnya, bapa kepada si suami (bapa mertua) menjadi mahram dan haram berkahwin dengannya selama-lamanya walaupun perempuan tadi telah bercerai dengan suaminya. Begitu juga anak lelaki kepada si suami yang datang daripada isterinya yang lain juga menjadi mahram kepada perempuan tadi. Dan suaminya juga menjadi mahram kepada ibu perempuan.
Inilah serba-sedikit perincian mengenai hukum-hakam dalam menutup aurat. Semoga para wanita Muslimah dapat memahami apakah tuntutan syara’ yang sebenar dalam kewajipan mereka untuk menutup aurat dan semoga setiap butir ilmu ini dijadikan amalan dan praktikal dalam kehidupan seharian. Allahu’alam.
--------------------------------------------------------------------------------
[15] Diriwayatkan oleh al-Bukhari (hadis no. 4518, 4815, 5804); Muslim (hadis no. 3646).